Weer werken met een plan door nieuwe wedstrijdkalender

We gaan weer koersen! Althans, er is een kalender. Gisteren maakt de UCI de wedstrijdkalender voor de vrouwen bekend. Het is een goed gevulde kalender als het gaat om de World Tour wedstrijden. Die begint op 1 augustus met de Strade Bianche en gaat door tot begin november. Ik moet zeggen, ik had niet gedacht dat we dit seizoen nog zouden gaan koersen, of wellicht hooguit nog kort in oktober en november. Het is nu natuurlijk ook nog even afwachten, maar dat we als alles doorgaat al zo snel starten, heeft me wel verrast.

Hoe het nu allemaal zal gaan, dat weet ik nog niet. Maar waar ik verwacht had misschien nog twee of drie koersen te rijden dit jaar, lijkt het erop dat het wel wat meer kan worden. Deze week hebben we een online meeting met de ploeg. Dan gaan we dingen zoals het wedstrijdschema bespreken en ook bijvoorbeeld de Zwift evenementen die steeds vaker voorkomen. Het is dus maar de vraag welke wedstrijden ik ga rijden, maar ik denk dat het in ieder geval goed is als we weer gaan koersen en ook dat er veel op de kalender staat. Iedere ploeg heeft wel genoeg rensters om keuzes te maken en voor de sponsors is het zeker ook goed als er nog wedstrijden komen.

(Tekst gaat verder onder de foto)

Ik ben wel benieuwd hoe iedereen er straks voorstaat. Als ik naar mezelf kijk, dan weet ik dat ik wel fit ben. Ik doe de trainingen die ik moet doen. Doordat we veel thuis zitten en niet hoeven te reizen, kan ik ook makkelijk mijn rust pakken. Een probleem voor mij is echter wel dat ik de nachten niet goed doorkom, omdat mijn rug weer meer pijn doet. Die was aan de beterende had, doordat ik intensief behandeld werd door de osteopaat. Die mocht zijn werk echter niet meer doen door de corona maatregelen. Ik hoop dat er vanavond naar buiten komt dat dat weer kan.

“We proberen als rensters in het team ook onderling uit te wisselen hoe we de motivatie houden”

Het trainen zelf vind ik leuk, maar is voor iedereen natuurlijk ook wel eens een uitdaging. Om de motivatie erin te houden probeer ik af te wisselen en ook andere dingen te doen dan fietsen. Zo loop ik bijvoorbeeld hard en ik had al zes jaar niet geskeelerd, maar dacht nu; waarom niet? Ik denk dat het een goede training is. We proberen als rensters in het team ook onderling uit te wisselen hoe we de motivatie houden. Het is gewoon een lastige periode, maar het is belangrijk dat je fit bent. En nu weer meer duidelijkheid over het programma hebben, hebben we ook iets om naar toe te werken.

Janneke